vrijdag 21 oktober 2011

Uitdaging voor diegene die pro-europa is

Ik sta kritisch tegenover de euro, de Europese Unie en alles wat daar mee te maken heeft. Dat mag, voor zover ik weet. Het begon voor mij begin 2007 toen ik samen met mijn klas (6vwo) naar Straatsburg ging voor een bezoek aan het Europees Parlement.

Op dat moment hadden het parlement of de commissie (doet er in dit geval niet toe) net weer een discussie achter de rug over of het parlement niet gewoon op 1 plaats moest vergaderen. Zoals jullie wellicht weten vergadert het Europees Parlement zowel in Brussel als in Straatsburg. Een vreemde situatie die een hoop geld kost (jaarlijks €200 mln). Onnodig en onbegrijpelijk. De uitkomst van de discussie was: we houden het zo.


Afijn, ik ging naar Straatsburg. Het Europees Parlement vergaderde op dat moment in Brussel maar er was een afvaardiging om de leerlingen uit alle Europese landen te verwelkomen en om met ons in discussie te gaan. We mochten vragen stellen en ik dacht; laat ik dat ook maar eens doen. Ik stelde de simpele vraag: waarom geven jullie honderden miljoenen euro's uit aan het verhuizen van Brussel naar Straatsburg en andersom? Waarom kiezen jullie niet voor 1 vergaderstad?

Een simpele vraag dacht ik naïef. Dat moet makkelijk te beantwoorden zijn als je er net binnen de organisatie over hebt gehad. Het antwoord luidde echter: Het is helemaal niet zoveel geld. Als je het bedrag zou delen door het aantal inwoners van de EU dan zou het ongeveer de kosten zijn van 2 sigaretten per inwoner per jaar. Volgende vraag, alstublieft.

Nou dames en heren, deze redenering begrijp ik nu nog niet. Deze meneer (ik weet helaas zijn naam niet) kon het blijkbaar niets schelen of hij in een jaar een paar honderd miljoen meer of minder uitgeeft. Het was duidelijk een persoon die niet met zijn eigen geld werkt en er daarom wat makkelijker over dacht.

Deze reactie heeft dus voor mijn kritische houding gezorgd. Ik heb nog niet eerder over Europa geschreven omdat ik het gevoel had dat ik nooit alles in een paar artikelen kwijt zou kunnen. Het kon wel een boek worden en de vraag is natuurlijk of ik wel goed genoeg op de hoogte ben van alles wat zich binnen de EU afspeelt.

In de afgelopen dagen heb ik het gevoel gekregen dat ik beter op de hoogte ben gekomen van wat er zich allemaal heeft afgespeeld en wat er nu aan de hand is. (Dit betekent niet dat ik nu wel een boek kan ga schrijven hoor, wees maar gerust.) Ik heb namelijk net over het onderwerp het boek: The Tragedy of the Euro (zie link voor pdf van boek) gelezen wat geschreven is door prof. Philip Bagus. Het is kritisch en laat met veel argumenten zien dat we in een ziek politiek systeem leven (al wordt dit natuurlijk niet zo omschreven).

Het boek heeft me tot een enigszins zwartgallig mens gemaakt. Welke kant moeten we nu uit en hoe voorkomen we dat Noord-Europa voor altijd moet betalen voor de Zuid-Europese ellende?

Daarom een uitdaging voor diegene die pro-europa is: lees het boek: The Tragedy of the Euro en vorm je mening erover. Mocht je nog steeds van mening zijn dat de EU in de huidige structuur goed werkt stuur dan mij een artikel/boek om mij te overtuigen van jouw mening.

Ik ben benieuwd.



P.S.
Andere interessante bronnen over Europa:
Een conferentie op youtube met prof. Philip Bagus en prof. Wilhelm Hankel
Het boek Boomerang van Michael Lewis

Ook interessant:
Op 28 oktober vindt er een discussie plaats op de Leiden Universiteit over de eurocrisis. o.a. Lex Hoogduin (ex-DNB) zal hier spreken. Er zijn 40 plaatsen beschikbaar, ik heb me aangemeld maar ik heb nog geen bevestiging binnen. De vraag is dus of het niet al vol zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten